Tha Art of Abri

2015-06-27 14:36:00

The Art of Abri: Marbled Album Leaves, Drawings, and Paintings of the Deccan  ERSIANATE ARTISTS HAVE produced a wide range of richJy decorative papf•rs for making manuscripts since the fifteenth century.1 One particularly captivating type caJJcd kaghaz-i abri or simply abri, meaning "clouded" paper in Persian and known as ((marbled paper" in English- flourished in the Deccan in the late sixteenth and seventeenth centuries. 'Jhc technique is unique: organic colors such as lampblack, indigo, lac, and finely ground minera] pigments are mixed with a chemical surfactant, floated on the surface of a liquid bath, and manipulated with different tools to form abstract designs, after which a sheet of paper is carefully laid on top to capture the final design. Marbling is essentially a form of fluid mono type printing, since no two marbled patterns are ever exactly alike, no matter how precisely they are made. The artists who made abri were also skilled in other techniques such as dyeing, spattering, and flecking gold on paper as well as bookbinding and illumination methods, including attaching cutpaper borders, drawing marginal rules, and cutting paper for both stenciling and decoupage. While water-based paper marbling first emerged in East Asia roughly one thousand years ago, another form using plant mucilage may have independently appeared in Timurid Persia in the late fifteenth century.2 The earliest example from the Islamic world is dated 1496 (cat. 72), and one Safavid source attributes the invention of marbling to the Timurid scribe ~bdullah Murvarid of Herat (died 1516-17).3 The master of nasta(liq calligraphy Mir ~li of Herat (died 1544-45) wrote original compositions on pale, softly swirled abri, a practice imitated by his followers."' Such works were collected by connoisseurs from India to Turkey, thereby popularizing marbled paper throughout the eastern Islamic world. While it is difficult to distinguish early styles fro... Devamı

FIRÇAM KAĞITLARIM

2015-04-26 22:53:00
FIRÇAM KAĞITLARIM |  görsel 1

Kişisel sergime tüm sanarseverler davetlidir. Devamı

UNUTMADIK:ISPARTA KAHRAMANI HAFIZ İBRAHİM DEMİRALAY

2015-03-12 05:24:00

1919’ un 15 Mayısının Perşembe gününde, Isparta' nın köy kasaba, nahiye, bucak ilçeleri, ne varsa tüm vatandaşlar Isparta’daydı. İzmir'in ve olası Isparta’nın, memleketin Yunanlı ve diğer işgalci devletlerin askerlerince işgalleri protesto edilir.                    Hafız İbrahim (Demiralay)  6 Mayıs sabahı kendi köyüne gelir. Köyü Gelendost ilçemizin Afşar köyü. O zamanlar nahiyedir. Avşar Nahiye Müdürü Hasan Fikri Avşar’a komşu hemen yanı başındaki kardeş köy olan Yenice’ den heyecanlı ve ateşli yurttaşlarımızın ileri gelenleri Avşar Nahiyesi’nin Eğirdir gölü kıyısındaki Demiralay’ ların (Kevser Hanın Çiftliği) çiftliğinde hazır bulundular.    Çanakkale savaşında, çevredeki eli silah tutanların cepheye gönderilmesinde çok yararlılıkları olmuş Gelendost Köke köyünden Yamuk Efe, Yenice köyünden Hillioğlu İsmail Efe ve Papara Osman Çavuş ve Hafız Nuri Oğlu Nuri Hoca’ya haber salınır. Avşar çiftliğine gelmeleri sağlanır.  Önce dualar edilir.                                                                 Hafız İbrahim (Demiralay) çiftlikte Nahiye müdürü başta olmak üzere; Yenice ve Köke köylerinden gelen ve o bölgede efelikleri, adaletli davranışlarıyla Çanakkale Savaşı sırasında isim yapmış bu kahramanlarla birinci toplantıyı ya... Devamı